torsdag den 21. februar 2013

Mazarintærte med nougat

Da vi holdt fødselsdag i lørdags, serverede jeg ud over flødebollelagkagen også denne mazarintærte med nougat. Den var en ret stor succes, synes jeg, og der blev spist godt af den. Christian var vild med den, men han er også vild med det meste, der indeholder marcipan ;)

Opskriften er fundet i Samvirke, der i deres blad fra juli sidste år havde et kagetema. De kalder den en mazarinkage, men det er nu altså en tærte, når den har en tærtebund. Så det kalder jeg min. I deres opskrift afslutter de kagen med et lag smeltet chokolade (irørt lidt fedtstof, så den er til at skære), men jeg valgte at bruge blød nougat, da jeg synes, at det klæder marcipan så godt. Måske vil jeg prøve at bruge chokolade næste gang, bare for at sammenligne :)

Mht. bagetiden synes jeg ikke, den angivne tid passede. Der stod, at bunden skulle bages i 7-10 minutter, til den var gylden, men min fik betydeligt længere. Jeg startede med at blindbage bunden, så den ikke skulle hæve for meget op. Men det tog noget tid, før bunden fik farve, efter jeg havde fjernet de nødder, jeg blindbagte med. Meget længere end angivet. Jeg var lidt nervøs for, at kagen så efterfølgende skulle få for meget farve på kanten, når den skulle bages med fyldet, men det var slet ikke noget problem. Den blev bare flot i farven, så det var jo dejligt. Det er altid rart, når det lykkes, når man bager noget for første gang :)
Sådan blev resultatet. Længere nede er der et billede af, hvordan kagen så ud indeni også :)




Mazarintærte med nougat

Tærtedej:
125 g margarine (eller smør)
150 g hvedemel
1 æggeblomme
4 spsk flormelis

Mazarinfyld:
150 g sukker
150 g marcipan
150 g blødt margarine eller smør
3 æg
45 g hvedemel

Derudover:
Ca. 175 g blød nougat
1 tærteform eller springform (jeg brugte det sidste)
Evt. fyld til blindbagning

Start med at lave dejen til tærten. Smuldr fedtstoffet i melet, til det er helt findelt, rør formelis i. Tilsæt æggeblommen og ælt det hele sammen. Jeg brugte min røremaskine, for det letter arbejdet helt vildt. Der kørte jeg mel og margarine med k-spaden, til det var godt smuldret, tilsatte flormelis og til sidst æggeblommen. Og rørte så, til det var en fast dej.

Stil tærtedejen i køleskabet tildækket 1 times tid, så den bliver nemmere at arbejde med.

Rør imens mazarinfyldet. Rør marcipan og sukker rigtig godt sammen, til det er helt blandet. Ælt margarinen i. Der kan evt. bruges en håndmikser til arbejdet eller en røremaskine med k-spaden på. Rør herefter æggene i et ad gangen. Rør til sidst melet i.

Tænd ovnen på 200 grader. Smør en springform eller tærteform med smør eller margarine, også op ad kanterne! Drys med mel og drej formen lidt, så det kommer til at dække fedtstoffet. Vend bunden i vejret og bank den let i bunden for at få overskydende mel ud af formen.

Nogle vælger at rulle en tærtedej ud og føre over i formen, når de laver tærter. Det gør jeg ikke, for det er jeg for fummelfingret til, og jeg synes, det er besværligt. Derfor trykker jeg dejen ned i formen i stedet. Det kan sagtens lade sig gøre og giver et godt resultat. Sørg for, at der kommer dej op ad siderne også, måske omkring 4 cm, hvis du bruger en springform. Skær kanten til, så den bliver lige, med en uskarp kniv (af hensyn til springformen). Prik bunden og siderne med en gaffel.

Jeg blindbagte som sagt, hvilket er en metode, hvor man lægger et stykke bagepapir ned oven på tærtedejen og fylder noget tungt på, f.eks. nødder, som jeg brugte, men det kan også være tørrede bønner, kikærter eller lignende. Det skal bare dække bund og op ad siderne. Det gør man, for at dejen ikke skal hæve for meget under bagningen.

Bag tærtebunden i ovnen i ca. 7 minutter med blindbagningsfyldet på. Tag tærten ud og fjern bagepapir og fyld. Sæt tærtebunden i ovnen igen, og bag den, til kanterne på den bliver gyldne. Opskriften angiver 10 minutter inklusiv blindbagning, men det er alt for lidt. Så du må prøve dig frem og holde godt øje med tærten. Jeg vil tro, at den i hvert fald nok skal have 15 minutter inklusiv blindbagningen. Men det er lidt forskelligt fra ovn til ovn, så hold øje med bunden.

Tag tærtebunden ud af ovnen og skru ovnen ned til 150 grader. Fordel mazarinfyldet over den forbagte tærtebunden. Når ovnen er 150 grader, sætter du tærten ind og bager den ca. 30 minutter. Her passede bagetiden, synes jeg.

Lad tærten køle helt af, for du fordeler den smeltede nougat over den. Jeg havde en stang på 200 g blød nougat, men brugte ca. 175 g, vil jeg skyde på. Måske lidt mindre. Brugte bare min chokolade smelter til at smelte nougaten i, men man kan også bruge vandbad. Man skal bare undgå at få vand/damp i nougaten.

Undlad at sætte tærten i køleskabet. Det gør den tør. Pga. det høje sukkerindhold kan den sagtens holde sig uden for køleskabet et par dage.

Den færdige tærte overtrukket med blød nougat.

Sådan så tærten ud indeni. Meget lækker :)


Det var den sidste af opskrifterne fra min fødselsdag :) Jeg er glad for, at jeg gav mig i kast med den. Jeg blev dog lidt modløs, da jeg så, at det anbefaledes, at den skulle blindbages, for det kunne jeg ikke lige overskue at skulle i gang med i fredags, hvor dagen bare var så kaotisk, som jeg skrev i går. Men jeg bed tænderne sammen og fandt nogle nødder til at blindbage med, og det var heldigvis ikke så besværligt, som jeg frygtede. Lige der virkede det bare lidt uoverskueligt. Men resultatet blev virkelig godt, så det er en opskrift, jeg helt klart skal bruge igen :)


Sidder med en mærkelig følelse indeni i dag. Føler mig lidt tom. Sådan har jeg haft det siden i går, hvor jeg fandt ud af, at en bekendt katteven døde i tirsdags. Jeg kendte hende ikke supergodt, men havde længe fulgt med i hendes små historier om deres kat og de fine billeder, og hun var altid god til at give et trøstende ord med på vejen, hvilket vi har haft brug for det sidste 3/4 års tid, hvor vi har mistet vores elskede Mille og haft syge katte flere gange. Det har betydet rigtig meget for os.

Nyheden om hendes død kom som et lyn fra en klar himmel. Vi vidste godt, at hun ikke var helt ung, men havde bestemt ikke forventet sådan en nyhed :( Havde en ordentlig tudetur over det i går, kunne slet ikke forstå det. Det var bare sådan et chok. Vi er nogle stykker, der samler ind til lidt blomster til enten begravelse eller hendes mand, det ligger ikke helt fast endnu, og så har jeg sørget for en lille trøstepakke til katten fra os, som en, der bor tæt på hendes mand, vil sørge for at få leveret. Det er måske lidt skørt, vil nogen mene, men vi kattetosser tænker naturligvis også på, at katten også har mistet en meget nær ven. Og lidt ekstra godt skader ikke. Vi har sendt et par portionsposer, en guffestang og en bird fiskestang, som vi ved, katten elsker. Så vi håber, det bliver taget godt imod.


Jeg er endnu ikke rigtigt kommet i gang med så meget i dag. Er stadig noget træt. Fik dog nået en del i går. Fik bl.a. vasket tøj, og klarede også selv maden, så det er jo dejligt :) I dag føler jeg mig ret rastløs. Det er en irriterende blanding med træthed, for så kan man ikke bare arbejde den væk. Jeg satser dog på, at jeg skal i gang med endnu en vask i dag, for vi har en del til kogevask, efter vi har gjort ekstra rent så længe. Så det må jeg hellere se på.
Lige nu har jeg en spinnende Ozzy liggende bag nakken på mig. Han er blevet ret social på det sidste. De sidste dage har han også villet ned og ligge i sofaen ved siden af mig, hvilket ikke ligner ham. Det er da hyggeligt :) Fik lige taget et billede over skulderen, så I kan se ham. Det er dog kun med telefonens kamera, så kvaliteten må I leve med. Her er min lille papegøje-kat ;)

2 kommentarer:

  1. Den der tærte ser rigtig god ud. Jeg er også helt vild med marcipan, og nougat er også godt. :-) Jeg er også rigtig glad for rådhustærter, hvis du kender dem. Hindbær er min yndlingsvariant hvad angår syltetøj og deslignende.

    Det er trist at høre om dødsfaldet. Det er aldrig nemt. I det mindste forsøger kattene at muntre dig op. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Kendte ikke lige kagen ud fra navnet, så måtte google, men kan se, at jeg har set den før hos bageren. Det er en tærte med kransekage? Så vidt jeg forstår :)

      Ja, katte hjælper meget på det :) Ozzy har indfundet sig bag min ryg igen. Tror nu mest, det er, fordi han ligger i tigge-position og venter på, at jeg giver ham noget at spise. ;)

      Slet