søndag den 31. marts 2013

Enebærgryde med bagt kartoffelmos

I onsdags havde vi som bekendt Christians forældre oppe til spisning. Efter flere overvejelser omkring hvad jeg skulle servere, besluttede jeg mig for at lave enebærgryde med bagt kartoffelmos, da jeg tænkte, at det ville falde i deres smag, og det er en helt fantastisk ret. Min mor lavede den af og til derhjemme, da jeg var barn, og jeg elskede den. Jeg har også lavet den en del gange som voksen, men det er nogle år siden sidst, da jeg ikke længere kan tåle at spise det selv. Men jeg fik lyst til at lave den i onsdags, og spiste så selv noget andet, mens de fik enebærgryden.

Opskriften er en gammel Karoline-opskrift, men jeg har opjusteret nogle ingredienser, så der er ekstra sovs (den er god, og det er bedst, når der er rigeligt af den), og så spiser vi altså mere kartoffelmos, end der er angivet i opskriften. Når jeg laver det, spiser folk ca. dobbelt mængde af den angivne opskrift.

Nedenfor vil jeg skrive opskriften, så den passer til ca. 2 personer. Jeg har valgt at angive den fuldfede udgave, da den smager bedst, men man kan godt bruge lidt mere fedtfattige mælkeprodukter i retten. Dog ville jeg ikke bruge mindre end 18% creme fraice eller fløde. Jeg synes, der er en tendens til, at sovsen skiller nemmere, når fedtprocenten går ned.





Enebærgryde med bagt kartoffelmos (2 personer)

500 g skinkekød i tern
Ca. 1 tsk tørret rosmarin
8 tørrede enebær
1 bæger (250 g) creme fraice 38%
Ca. 3 dl piskefløde (evt. lidt mere, hvis du synes - smag til)
1 tsk groft salt
Friskkværnet peber
Madkulør
Lidt jævning, f.eks. maizena sovsejævner (eller lidt maizenamel rørt ud i kold fløde)

Bagt kartoffelmos
750 g (skrællet vægt) kartofler
Smør
½ dl piskefløde
2 æg (delt i hvider og blommer)
1 tsk groft salt
Friskkværnet peber
4 ramakiner + lidt smør eller margarine

Start med at skrælle kartoflerne. Skær dem i små tern og put dem i en gryde. Dæk med vand og tilsæt lidt salt.

Skær kødet ud i mindre stykker (de kommer oftest i halvstore bidder, og jeg synes, det er mest lækkert, når man serverer dem i lidt mindre stykker). Knus enebær (jeg plejer at mase dem flade med bagsiden af grydeskeen eller en stor kniv).

Tænd for gryden med kartofler, mens du bruner kødet i en gryde i lidt fedtstof. Kartoflerne skal koge i ca. 20 minutter, men der sker ikke noget ved, at de får lidt længere.

Når kødet er brunet, tilsættes enebær og rosmarin. Rør lidt rundt i gryden, så det bliver godt fordelt på kødet. Tilsæt creme fraice, fløde og salt. Lad retten småsimre (det er vigtigt, at den kun småbobler lidt, for hvis den voldkoger, vil sovsen skille og blive grynet) i 1 time. Du kan senere smage til med lidt ekstra fløde, hvis du synes, smagen af creme fraicen er for gennemtrængende.

Når kartoflerne har kogt i 20 minutter, hældes vandet fra. Sæt gryden tilbage på den slukkede kogeplade igen, og rør lidt rundt i den, mens kartoflerne dampes tørre. Tag gryden af, når kartoflerne virker tørre.

Del æg i hvider og blommer. Pisk hviderne helt stive. Smør 4 ramakiner godt med margarine eller smør. Tænd for ovnen på 225 grader (ikke varmluft).

Sæt gryden med kartoflerne på en skåner, og rør en god klat smør i (jeg bruger vist omkring 3 store tsk). Tilsæt fløden, og pisk med håndmikseren, til kartoffelmosen er nogenlunde ensartet og ikke har lat for mange klumper. Pisk salt i og lidt peber og smag til. Pisk herefter æggeblommerne i en ad gangen. Pisk, til mosen er klumpfri. Vend til sidst de stive æggehvider forsigtigt ind i mosen, til de er helt optaget i den.

Fordel kartoffelmosen i de 4 ramakiner. Jeg plejer at slutte af med at forme mosen lidt pænt ovenpå. I onsdags fyldte jeg først ramakinerne næsten op med mosen, og puttede den resterende mos i en sprøjtepose med en stjernetyl og pyntede ramakinerne på toppen med resten af mosen. Mønstret er så pænt, synes jeg :)

Når der er ca. 25 minutter tilbage af kogetiden for enebærgryden, sættes ramakinerne med kartoffelmosen ind midt i ovnen. Bag dem i ca. 25 minutter. Hold øje med den undervejs. Hvis den bliver for mørk ovenpå, kan du flytte den en rille ned i ovnen. Bage gør det hurtigt, så ovnen ikke bliver for kold og mosen falder sammen.

Smag enebærgryden til, tilsæt lidt madkulør og jævn den let. Det skal ikke være nogen meget tyk sovs. Hvis du synes, smagen af creme fraicen er for gennemtrængende, kan du tilsætte et ekstra dryp fløde.

Server straks med den bagte kartoffelmos. Server evt. med lidt grønt. Jeg dampede lidt broccoli til.

Den færdigbagte kartoffelmos.

Christians tallerken.


Nu har vi efterhånden haft ferie i nogle dage og slappet godt af, så vi trænger til at lave lidt andet også. Derfor bestemte vi i går, at vi i dag ville tage i Zoo, hvilket vi har villet rigtig længe. Man kan jo godt komme lidt indenfor der, så man ikke skal gå ude i kulden konstant, og vi behøver heller ikke se det hele på én dag. Men sådan skulle i dag alligevel ikke komme til at gå. Jeg kunne bare ikke falde i søvn i nat. Jeg tror, den var over 6, før jeg sov, selvom vi var i seng lige før kl 2. Christian kunne heller ikke sove. Han faldt dog i søvn lidt før jeg gjorde, men var også vågen til hen på morgenen.

Da vi lå der i nat og ikke kunne sove, besluttede vi, at det vist måtte blive en anden dag, vi skulle i Zoo. Det er rigtig træls, for jeg havde glædet mig, og jeg vil også gerne lidt hjemmefra :( Heldigvis har Christian stadig ferie et stykke tid endnu, så vi skal nok komme ud. I dag bliver i stedet til en lidt mere rolig dag herhjemme, hvor vi ikke skal noget. Vi er kommet langsomt i gang. Christian har siddet og spillet lidt, og jeg har browset lidt rundt på nettet, til jeg gik i bad. Nu overvejer vi at gå en tur, for min nakke og ryg trænger til lidt andre stillinger end de stillesiddende. Jeg tror, jeg griber kameraet med. Måske bare med min 50mm, da kameraet så ikke bliver så tungt. Det vil min nakke vist sætte pris på.

Nu vil vi i hvert fald bevæge os ud i solskinnet :)

4 kommentarer:

  1. Åhh, jeg ELSKER også bare den opskrift - det er en barndomsklassiker, som min mor ofte kan overtales til at lave, når vi kommer på besøg. Simpelthen SÅ lækkert! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er helt fantastisk. Især med den bagte kartoffelmos. Det er lige prikken over i'et. Christians forældre syntes også, det var rigtig lækkert. De havde ikke fået det før, så det var jo ekstra sjovt at servere det for dem :)

      Slet
  2. 750 kg kartofler er nok lidt i overkanten til 2 personer ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig 😊
      Ja, det må du nok sige! 😄 Tak for din kommentar. Jeg får det lige rettet til gram.

      Mange hilsner
      Christina

      Slet