torsdag den 28. april 2016

Hjemmelavet smørrebrød: Æg og rejer

Det er efterhånden noget tid siden, der er kommet nyt indlæg herfra, men som jeg skrev i mit seneste indlæg her på bloggen, er jeg desværre ramt af seneskedehindebetændelse i mit ene håndled, så jeg har været nødt til at skære meget ned på tiden ved computeren. Det går dog langsomt fremad med hånden, og heldigvis har jeg forberedt lidt opskrifter, før det gik galt med den, så jeg synes, vi skal have lidt gang i bloggen igen :)

Dagens opskrift er den andensidste i temaet "smørrebrød", og den er en af mine personlige favoritter. Faktisk kan jeg godt finde på at lave sådan et par madder til mig selv, når vi får rugbrød til aften, bare for at forkæle mig selv lidt ;) Da rejer er en letfordærvelig madvare, skal man være opmærksom på ikke at lade denne type smørrebrød stå mange dage i køleskabet, før det bliver spist. Den kan dog uden problemer stå to dage i køleskabet (såfremt rejerne er optøet på en god måde - dvs. helst i køleskabet. Hvis det er på køkkenbordet, så hold skarpt øje, så rejerne stadig er iskolde, når de netop er optøet), fra smørrebrødet er smurt. Længere ville jeg ikke opbevare det før spisning.

Sørg for guds skyld at bruge rejer af god kvalitet. Vælg et mærke, du har spist før og synes om. Der kan være stor forskel på smagen af rejer, og jeg er ret kræsen på det område. Jeg foretrækker Royal Greenlands rejer, som jeg oftest køber på frost. Nu nok snak, her kommer opskriften :)





Smørrebrød med æg og rejer (ca. 6-7 stk.)

7-8 æg str. m-l
250 g rejer af god kvalitet (jeg bruger Royal Greenland)
Mayonnaise
Kaviar (jeg bruger sort stenbiderrogn, men cavi-art går også, hvis du ikke er vild med rigtige fiskeæg)
2 citroner

Derudover:
4 skiver groft rugbrød (jeg bruger gerne skovmandsbrød eller lignende i grovhed og størrelse)
Smør
Hovedsalat
Agurk
Cherrytomater
Frisk dild

Kog æggene dagen før eller nogle timer før, smørrebrødet skal smøres, så de er helt kolde. Opbevar de kogte, pillede æg i køleskabet.

Smør rugbrødet med smør og del skiverne på midten. Vask 3-4 store blade hovedsalat, dup dem tørre og halver dem. Fordel salat (uden stok) på øverste halvdel af hver stykke rugbrød. Fold de afrevne sider ind under bladet, så det ser pænt ud.

Del æggene med en æggedeler. Fordel skiver af æg på 6-7 af rugbrødsskiverne. Det kan være lidt svært at bedømme fra starten, hvor meget de kan dække. Brug udelukkende eller primært skiver med blomme på. Derfor skal man gerne koge 1-2 æg mere, end den mængde smørrebrød, man ønsker at lave.

Fordel mayonnaise i et zigzagmønster midt på æggemadderne. Klem væden fra de optøede rejer og fordel dem på æggemadderne. Måske er der lidt rejer tilovers, men vær ikke nærig med mængden.
Skær ikke alt for tykke skiver af citronerne. Skær en ridse 2/3 igennem hver skive og fordel de største og flotteste på hvert stykke smørrebrød som en springer (med "benene" hver vej som en spiral - se billederne). Skær ikke alt for tynde skiver agurk og lav også springere med dem. Sæt en agurkespringer op ad citronspringeren, så de sidder parallelt (se billedet).

På bagsiden af citronspringeren sættes en båd af cherrytomat (ca 1/4 af en hel tomat). På forsiden af springerne fordeles en teskefuld kaviar. Slut af med at pynte smørrebrødet med et par kviste frisk dild.

Smørrebrødet med æg og rejer ses oppefra øverst i højre hjørne.




I søndags var vi afsted hele dagen til et socialt arrangement, så det gjorde, at starten på ugen har været noget hård. Nu kan vi heldigvis efterhånden se en ende på den, og i dag er endelig dagen, hvor vi skal smovse i hveder. Som jeg skrev sidste uge, måtte vi udskyde lækkerierne, så jeg ikke risikerede at blive syg af dem lige op til det, vi skulle i weekenden, så vi har sådan glædet os! :)

Vi kom hjem sent søndag aften og fik lidt af et chok, da vi opdagede, at endnu en af kattenes kradsetræer nu var knækket totalt sammen. Vi har gennem tiden haft tre træer af samme type, alle med en hængekøje, som kattene har elsket, men for ca. halvanden måned siden kom jeg hjem fra byen og opdagede, at plastikken i det ene kradsetræ var knækket totalt, og hængekøjen hang slapt ned ad siderne på kradsestammerne. Og der var plastik over alt! Ca. det samme kom vi så hjem til i søndags :( Begge kradsetræer, der før var gulv-til-loft-modeller, er nu meget amputerede og kun halvt så høje. Phoebe plejer at sove til middag i køjen i stuen med udsigt til haven (det står lige ved et vindue), og hun var virkelig påvirket af tabet af hængekøjen dagen efter. Meget urolig om morgenen, og om eftermiddagen sad hun bare med det mest håbløse udtryk på en af de nedre platforme af resterne af det gamle kradsetræ. Fangede det her billede med min telefon af hende, der virkelig siger alt!




Hun ser bare ked ud af det :( Sendte billedet til Christian, og han var ret enig i, at vi skulle i gang med at finde et nyt træ til kattene hurtigst muligt. Så det har dagene i denne uge gået med. Vi køber denne gang et fra Kattens no. 1, da det er mere solidt og bygget til tunge katte. Det bliver et stort træ, der går helt op til loftet, og vi ændrer lidt på det originale kradsetræ, så Phoebe kan få sin hængehylde også. Vi glæder os til at modtage det. Forventer, at vi har det i næste uge. Når vi har fået det samlet, og kattene har taget det i brug, skal jeg nok vise det frem her på bloggen :)

Apropos kat, så arbejder vi på at få Ozzy af lactulosen. Som jeg skrev i marts, så har han haft problemer med kvalme, hvilket blev afhjulpet af lactulose, da det havde noget med hans fordøjelse at gøre. Vi introducerer langsomt mere fiberrig tørkost som en del af hans foder, og vi skærer ned på lactulosen, som mængden af fibertørkosten stiger. Endnu går det meget godt, så vi forventer at få ham helt af lactulosen inden for de næste uger.

Ozzy på klatretræet i haven i sidste uge.



Nu er det tid til at stoppe for i dag, for min hånd gør ret ondt, så jeg må hellere få den i skinnen igen. Inden da skal jeg dog lige ud med nogle frø til havens fugle, for der har siddet en meget insisterende musvit og kigget ind på mig, mens jeg skrev dette indlæg. Jeg er sikker på, at den synes, jeg skal komme ud og fodre den, så det må jeg hellere gøre :)

5 kommentarer:

  1. Uhhmm lækkert smørebrød :-D

    Godt det går fremad med hånden, det er en hård omgang du har fået dig - træls.

    Vi har osse sådan et stativ og vores misser er osse rigtig glade for det. Glæder mig til at se det nye.

    God bedring kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, det tager lang tid, desværre.
      Jeg glæder mig også til at se, hvad det synes om det. Det består primært af to lange pæle, hvor den ene er til galop opad, så det er vi spændte på, om de vil bruge :)

      Tak skal du have :)

      Slet
    2. Detskal de nok blive glade for :-D

      Slet
  2. Elsker dine katte, de er søde. Miaow herfra. Giv den et kram fra mig. Håber din arm bliver bedre, bedre til at være god. Så kan den arbejde, som en normal arbejder

    SvarSlet