mandag den 21. november 2016

Livet i ord og billeder

I dag får I en lille update om, hvad der sker herhjemme for tiden. Jeg vil fortælle lidt om, hvordan det går med kampen mod smerterne, og så synes jeg, det er utrolig længe siden, jeg har fortalt jer om kattene, så det vil I også kunne læse lidt om :) Derudover er der nye billeder i indlægget, som jeg med stolthed kan sige, at jeg selv har taget. Det kan I læse mere om nedenfor :)

Først vil jeg fortælle jer om, hvordan det går med mine hænder og arme, der jo desværre er blevet ramt af kroniske smerter, siden jeg i foråret fik slem seneskedehindebetændelse i begge arme og håndled. For nogle uger siden blev jeg sat op i min sædvanlige medicin mod epilepsi, og efterfølgende har jeg haft en rigtig god uge, hvor jeg kunne meget. Desværre skiftede det pludseligt - måske fordi jeg har været for ivrig med at lave noget, nu jeg kunne - så smerterne er tilbage. Desværre er der også kommet smerter i fingrene nu. Det sidder især i tommelfingrenes led, men også i flere af de andre fingre. Jeg har været noget bekymret for det, fordi jeg jo har udsigt til sandsynligvis at udvikle leddegigt. Det er svært at sige, hvorfor det pludseligt er opstået. Jeg har overvejet, om det kunne være en bivirkning af at stige i medicin, men min læge mener, at det er meget usandsynligt, eftersom jeg har fået den medicin - dog i lavere dosis - i over 16 år..

Jeg spurgte min læge om dette, da jeg var forbi ham i fredags. Som jeg skrev i mit sidste indlæg om kampen mod smerterne, havde reumatologen ikke sendt noget videre til min læge om behandling af mine smerter, så sidste konsultation hos ham var noget forvirrende og frustrerende. Denne gang havde han noget mere at gå ud fra, men eftersom jeg har haft en god uge ud af to, siden jeg var hos ham sidst, ville jeg gerne afvente og se, om jeg igen fik det bedre, inden jeg skal prøve en anden type epilepsimedicin, som virker smertelindrende på den type smerter, jeg har. Så jeg var der primært for at snakke med ham om en evt. fremtidig opstart på den type medicin og for at snakke med ham om smerterne i mine fingre. Han siger ikke så meget om det, han ser, når han undersøger mig, men eftersom det er nyopståede smerter, jeg ikke har haft før i forløbet, mente han, at jeg skulle få en tid hos reumatologen for at få kigget på det.




Det var derfor planen i dag; at jeg skulle ringe og få en tid hos reumatologen. Det var virkelig noget, jeg skulle trække vejret dybt ned i maven for at få gjort. Fordi det sidste forsøg på at få en tid der var så utrolig ubehageligt, og jeg endte med at sidde og græde ned i telefonen, fordi telefondamen var så afvisende, og jeg følte, at der ikke var nogen, der ville hjælpe mig. Hun var da heller ikke særligt behagelig at snakke med i dag. I første omgang fik jeg slet ikke lov til at forklare, hvorfor jeg bad om en tid (forværring af symptomer på noget, de gerne vil holde øje med), så jeg måtte skære igennem og sige, at jeg altså gerne ville forklare, hvorfor jeg bad om den tid, hvis jeg kunne få lov. Jeg fik forklaret og hun gav mig en tid midt i december. Det var lige så ubehagelig en samtale, som jeg havde frygtet, og jeg har det, ærlig talt, ret dårligt her bagefter. Det påvirker mig virkelig meget psykisk, at det skal være så besværligt at få den rette behandling og at få sådan en sur madam i røret. Jeg har dog sovet rigtig dårligt i nat, fordi jeg vidste, jeg skulle have den samtale og har det generelt ikke godt pga. det, så det kan godt være, at jeg ikke kommer ud at gå i dag :| Men nu er samtalen heldigvis overstået.

Senere på ugen skal jeg til fysioterapi. Jeg har fået bestilt nogle løbesko hjem, som jeg skal have med derned, så jeg kan prøve at gå på deres løbebånd. Det er jeg noget spændt på, om jeg kan finde ud af. Det er rart at have et alternativ til at gå ture udenfor, for nogle af de koldeste dage er hårde ved hud og krop, og jeg får ekstra smerter af det, fordi det er så koldt. Så det bliver spændende at prøve :)

På trods af frustrationen og smerterne er der også nogle få fremskridt. I ugen, hvor jeg havde det bedre, har jeg fået lavet lidt flere ting. Jeg har bl.a. haft fat i kameraet igen og bruger det nu en lille smule ind imellem. I lørdags tog Christian og jeg i skoven, hvor vi havde kameraerne med, hvilket var første gang, jeg havde kameraet med nogen steder henne siden april. Det var dog heller ikke uden besvær og smerter, men det var rigtig dejligt at prøve igen, og heldigvis varede smerterne ikke ved i samme niveau senere på dagen. Naturbillederne, I ser i indlægget her, er nogle af dem, jeg tog i lørdags :) Jeg har også hjulpet lidt mere til med maden. Jeg har selv lavet risengrød (det gør jeg dog nok ikke lige foreløbigt, for jeg har haft noget mere ondt siden) og hjælper af og til med at lave salat og skære kartofler ud til ovnkartofler. Jeg prøver at holde mig til at gøre det, når jeg føler, jeg ikke har alt for ondt. Så der er da lidt fremskridt ind imellem, selvom jeg må bruge mange dage på at lave ingenting, fordi det gør for ondt at lave noget.




Det er efterhånden længe siden, at I har hørt noget om kattene herhjemme, så det, synes jeg, må være på sin plads. De har det generelt meget godt. Phoebe har været igennem et forløb med en blærebetændelse, der har været svær at slå ned, men det burde der være styr på nu. Hun var dog ikke haft symptomer på det ud over lige i starten af forløbet, men der var en bakterie, der ikke ville forsvinde, så det endte med en dyrkning af en urinprøve, og så fik vi den rette antibiotika.

Ozzys mave driller stadig, efter Hill's lavede om på opskriften på deres allergifoder. Det er vi virkelig meget trætte af. Han har fået prokolin, noget mælkesyrebakteriepasta med ler, en del måneder nu, hvilket er både dyrt og frustrerende for ham og os. Han har det dog også godt, så vi håber, at det bliver bedre med tiden. Pt. ser han lidt shaggy ud, fordi hans pels driller igen, så jeg er i gang med at barbere knuder af her og der på ham, så huden kan få luft og blive god igen. Han får af og til kløe og irriteret hud, så han får kløet knuder og pelsen klumper, uden vi kan gøre noget, så barbering er løsningen. Han er dog ikke vild med at blive barberet, så det tager vi lidt ad gangen.
Hans mundbetændelse holdes stadig i skak kun med hans tilskud af fedtsyrer. Det er rigtig dejligt, og han har en god appetit, selvom maven ikke fungerer helt, som den skal.




Begge katte er dog ikke ovenud begejstrede for, at vinteren er på vej. Det bliver til mange, lange middagssøvne indenfor efter korte ture i haven. Det er dog meget interessant at sidde og kigge fugle gennem vinduerne, så det bruger de også tid på. Jeg er begyndt at fodre lidt i haven igen, fordi de er så lidt ude, men jeg måtte konstatere, at de alligevel var ude nok til, at Ozzy sprang i fuglehuset for at snuppe en fugl! Det fik han dog ikke held med, heldigvis, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg fortsætter med at fodre der. Vi må se.




Når man nu ikke kan være udenfor, må man jo selv lave sjov indendørs. De tager nogle lange jagte-ture, hvor de skiftes til at jagte hinanden rundt i huset. Det er dejligt, at de har hinanden på den måde :) Phoebe var heller ikke sen til at dykke ned i bjerget af kvitteringer i går, da vi - for første gang i syv måneder - fik taget os sammen til at lave regnskab over indkøb. Det gør vi oftest en gang hveranden måned, men eftersom mine hænder ikke fungerer så godt, får jeg det ikke gjort. Og det er Christian, der køber det meste ind, så der er hobet sig en masse kvitteringer op i den tid. Da vi var færdige, lå bunken med kvitteringer stadig kortvarigt på sofaen, og Phoebe skulle da ned og se, hvad det var. Uh, det var sjovt. Dejligt knitrende papir, man kunne lægge sig i :D Skøre kat.




Som I kan se på billedet ovenfor, har vi også fået lidt julebelysning op udenfor. Det er rigtig hyggeligt. Jeg satser også på, at vi skal have pyntet lidt op til jul i løbet af den næste uge. Det er jo første søndag i advent på søndag, så julesokkerne skal jo helst op at hænge :)

Apropos julesokken vil jeg gerne videregive et tip til jer med kat (eller andre dyr). Maxizoo giver nemlig gratis adventsgaver til dyrene i december :) Man skal være potemedlem, hvilket også er gratis og hurtigt at blive, og så skal man komme og hænge en sok op i butikken. Herefter vil Maxizoo putte en gave i hver søndag :) Det kan I læse mere om her: Julesok hos Maxizoo. Jeg har i øvrigt også i dag fået besked om, at Maxizoo holder black friday på fredag, hvor man får 20% rabat på alt i butikken :) Det kan I læse mere om her: Black friday i Maxizoo . Blot et par venlige tips herfra, da jeg selvfølgelig ikke er sponseret af Maxizoo ;)

Nu må jeg hellere stoppe, for jeg har meget ondt efterhånden, og det er tid til medicin og også lidt at spise. Rigtig god dag til jer :)

2 kommentarer:

  1. Smukke billeder <3 Elsker det billede af Phoebe i alle kvitteringerne :-D Det er så typisk katte :-D

    Dejligt at høre lidt fra dig igen og godt du kan hjælpe lidt til.

    Jeg tænker meget på dig knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Ja, jeg er også vild med billedet af Phoebe i kvitteringerne :D

      Slet